De uitgelaten kwestie van herrie of toch veiligheid.

Want beter een kind met handen op de oren dan een nietsvermoedende oversteker.

Of toch niet?

 

https://landings.motor.nl/geluidsonderzoek/

 

Nieuwe motoren moeten voldoen aan de euro5+ norm en mogen max 80dB bedragen. 

Volgens combi volgasacceleratie + continue meting (Lurban) max 77 dB.

 

 

Controle van dB:

https://www.motorrijdersactiegroep.nl/artikelen/geluid-geluidsmeting-en-sancties

 

Regelgeving:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antwoord/hoeveel-geluid-mag-mijn-motorvoertuig-of-bromfiets-maken

 

 

Uitlaat wijzigen:

https://motorrijders.nl/mijnmotor/techniek/waar-moet-je-rekening-mee-houden-als-je-een-nieuwe-uitlaat-koopt

 

 

Vakantie info:

In diverse landen is in lente en zomer periode een fixed limiet ingesteld van max 95dB. Dus ongeacht motor type.

 

Dit is ook de limiet in Duitsland.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/zweirad/motorrad-roller/kauf-verkauf/motorradlaerm-fahr-standgeraeusche

 

Soms is dit ook nog streek of weg gebonden.

Lekker duidelijk dus.

 

Deze dB limietwaarde zal in de toekomst in meer gebieden uitgerold worden en zal geleidelijk verlaagd gaan worden.